Prokrastynacja – czym jest i jaki z nią walczyć?

Prokrastynacja, dawniej nazywana po prostu lenistwem, okazuje się być bardziej skomplikowanym zjawiskiem psychologicznym. Obecnie, niektórzy psycholodzy nadają jej rangę zaburzenia psychicznego. Polega ona na odkładaniu wykonania zadań do ostatniej chwili. Ostatecznie, z powodu małej ilości czasu, zadanie zostaje wykonane pobieżnie lub wcale. To powoduje u osoby prokrastynującej poczucie winy i stworzenie postanowień, że następnym razem będzie lepiej. Nic się jednak nie zmienia, a działania te stają się rodzajem błędnego koła.

Skąd się bierze prokrastynacja?

Przyczyny prokrastynacji nie są do końca znane, jednak z obecnych badań psychologicznych wynika, że największy odsetek osób cierpiących z powodu prokrastynacji, to osoby o dość ambitnych celach życiowych, z rysem perfekcjonistycznym. Źródła zaburzeń szuka się przede wszystkim w dzieciństwie i relacji z rodzicami, którzy mogli stawiać dziecku zbyt wysokie wymagania, co wykształciło w nim lub w niej lęk przed porażką. Prokrastynacja często pojawia się w procesie wykonania zadań z bardzo długim terminem ważności. Nie bez powodu mówi się o niej “syndrom studencki”. Pisanie pracy dyplomowej na studiach daje szerokie pole dla prokrastynacji. Wydaje się, że ostateczny termin jest bardzo daleko, dlatego można odłożyć działania na później. Im bliżej terminu, tym większa świadomość, że dobra praca dyplomowa wymaga więcej czasu i może ostatecznie okazać się byle jaka. Inna teoria głosi zaś, że prokrastynacja może być nie tylko lękiem przed porażką, ale i lękiem przed sukcesem. Generalnym lękiem przed dużą zmianą obecnego status quo. Mogą pojawiać się pytania: “Co się stanie jeśli wykonam całą pracę poprawnie i odniosę sukces? Może moje życie będzie wypełnione dodatkowymi obowiązkami, na które nie jestem gotowy/gotowa?”.  

Sposoby walki z prokrastynacją

Mimo że prokrastynacja jest skomplikowana i czasami ciężko zrozumieć dlaczego występuje akurat u nas, nie można pozwolić przejąć jej kontroli nad naszym życiem. Warto uświadomić sobie na nowo, że jesteśmy w stanie wykonać zaplanowane zadania w określonym czasie. Na początek mogą to być bardzo małe czynności (np. umycie naczyń, pójście na pocztę), ale ważne żeby je zaplanować - najlepiej na papierze - i odhaczyć ich wykonanie. Z racji tego, że prokrastynujemy najczęściej w obliczu realizacji większego celu, konieczna jest zmiana myślenia. Jeżeli czeka cię wykonanie naprawdę skomplikowanego zadania, na przykład: organizacja wesela, napisanie pracy dyplomowej, przeprowadzka, zmiana pracy, nie myśl o tym jak o jednym wielkim zadaniu. Na realizację tych celów składa się pewnie kilkadziesiąt lub nawet kilkaset małych zadań, które możesz wygodnie rozpisać i odhaczać ich realizację. To zapewni wzrost motywacji, poczucia sprawczości i zdejmie z twoich barków duży ciężar. Ani się obejrzysz, jak większa część wielkiego zadania okaże się prostą pracą, która po prostu musiała być zrobiona w odpowiednim czasie. Idealnym narzędziem do planowania jest kalendarz, zeszyt lub specjalnie zaprojektowany planer. Planer Make it Easy zawiera w sobie wszystkie cechy, których potrzebujesz, aby stać się przeciwieństwem dawnego, prokrastynującego siebie. Wygodnie rozpisane dni, tygodnie i miesiące, listy zadań, motywujące cytaty, karty do planowania zadań, budżetów i podróży. Sprawdź, czy najleszy dla ciebie będzie planer dzienny czy tygodniowy. Droga do lepszego planowania stoi przed tobą otworem.